„Musíš hodně pít? Alespoň dva litry. Čím víc, tím líp. Bolí tě hlava? No tak  vidíš. Zase jsi na to dneska zapomněl.“

„Ne nesmíš pít tolik tekutin, ledviny takovou zátěž nezvládnou. Jsou dimenzované na daleko menší množství tekutin. Trpí i srdce. Dokonce můžeš dostat otok mozku. Říkal to prý Měšťák.“

„Je správné jíst 6x denně a malé porce.“

„Kdepak. Lepší je třikrát. Musíš mít slabý pocit hladu. A skvělý je půst. Jednou týdně. Anebo alespoň při úplňku.“

„Paní Karásková krásně zhubla dietou podle metabolického typu a cítí se výborně.“ „To je krása. Jaký jsem asi typ?  Kolik že to stojí?“

„Dieta podle krevních skupin vypadá rozumně. Jsem nulka. Cože?! Neměla bych sýry?!  A můžu maso?! Mně ale maso nechutná! Už 10 let jsem vegetariánka.….“.

„Ty jíš maso? PROTO seš tak agresivní. Kdybys byl vegetarián, upravilo by se ti VŠECHNO.“

„ Ty nic neužíváš? ! To ale nejde. Dneska v těch potravinách nejsou žádné živiny. A navíc jsou plné hormonů, antibiotik a dusitanů. MUSÍŠ užívat potravní doplňky.  Přírodní, samozřejmě.  Bohužel to jinak nejde. Já piju Aloe a je mi skvěle.“

Čemu věřit?  Jak to tedy je? Jedněm dělá dobře jedna věc,  druhým jiná? No, samozřejmě.  Každý jsme jedinečný. Chápu. Nezbývá než zkoušet. Ale co když je to všechno ještě trochu jinak? Možná trocha obezřetnosti nezaškodí. Možná jsme (já také) pod vlivem různých malých prográmků, které jsme do sebe dobrovolně nainstalovali. Proč? No ze strachu. Že třeba neděláme něco správně….

INFORMACE SAMOTNÁ JE VĚTŠÍ SÍLA NEŽ UŽÍVÁNÍ A DODRŽOVÁNÍ TOHO, CO NÁM DOPORUČUJE.

1/ Všechny novinky – ať už se týkají potravních doplňků, léků, léčebných postupů (klasických, alternativních i komplementárních) vycházejí z paradigmatu doby. A každé paradigma se jednou překoná.

Chcete příklad?

Za první republiky byl velkým postrachem kojenců průjem, často smrtelný. Prof. MUDr.  Josef Švejcar hledal nejvhodnější stravu pro kojence, kteří tenkrát byli krmeni kravským mlékem. Zjistil, že bílkovina kravského mléka je stravitelnější v sušené formě nežli v čerstvé. Zachránil tím tehdy mnoho dětí.  Umělá výživa pomohla za první republiky mnoha podvyživeným, těžkou prací vysíleným maminkám.  Proč se ale až do 70. let doporučovala i maminkám zdravým, které kojit mohly, je mi dodnes záhadou.  Prostě všichni byli PŘESVĚDČENI, že je to tak dobře.

2/ Příznivé účinky každé novinky jsou součtem objektivně pravdivého základu (např. estrogen v klimakteriu snižuje riziko osteoporózy) a placeba  (víru v pravdivost  napsaného a doporučeného).  A to je fajn.

3/ Bohužel se mohou dostat ke slovu také nežádoucí účinky, o kterých se buď zatím neví (ani dnes zdaleka nevíme všechno) anebo nemluví (např. estrogen také zahušťuje krev a zvyšuje riziko kardiovaskulárních nebo mozkových příhod a rakoviny).  Už babky kořenářky doporučovaly z těchto důvodů pití léčivých čajů po třech týdnech přerušit.

4/ Pokud je naším motivem strach – nemůže nic dlouhodobě pomoct. Naopak. Pochybnosti ( dělám to dobře?), nechuť (už abych měl ten humus za sebou), nedůvěra ( pomůže mi to? takových peněz to stálo), sebekritika (zase jsem si to v poledne nevzal/a, jsem hrozný/á) nebo obavy (nemůže mi to uškodit?) by pro vás měly být signálem „tudy cesta nevede“.  Buď změníte přístup nebo nic neberte. STRES JE TO POSLEDNÍ, CO BYSTE MĚLI CHTÍT.

Myslete na to. Učte se DŮVĚŘOVAT svému tělu. Nemusíte mu napovídat. Neprogramujte se na boj s nebezpečným okolním světem.  Každá doba má své Koperníky, svůj Sunar, svá přesvědčení. A vy máte svůj selský rozum.

buy essay